Wij maken gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies van derden om onze diensten en producten te kunnen analyseren en verbeteren.
U kunt instemmen of u deze cookies wilt accepteren.

Diep luisteren naar een plaatsgeluid en erop reageren. Het project "Place and Sound" van Shoichi Iwamoto past deze eenvoudige methode toe. Soms werden er workshops of concerten gehouden, maar deze keer werd er een film opgenomen op het eiland Kitagi, beroemd om zijn stenen. De filmtitel "gong batu" is Indonesisch, "gong" is een idiofoon en "batu" betekent stenen. De belangrijkste filmlocatie, Hanamoto Stone Company, bezit een enorme vallei en is meer dan 50 meter diep in de bergen gegraven, wat 100 jaar in beslag neemt gedurende drie generaties. De diepe echo, als een zaal met een enorm geluid, en het karakteristieke steengeluid werden opgenomen door op stenen of rotswanden op de bodem van de vallei te tikken. Dit project richtte zich voornamelijk op het resoneren van steengeluid in een ruimte, en nam ook verschillende soundscapes op het eiland op. Trouwens, toevallig "iets" vinden op het eiland en improvisatie verkennen. Alomtegenwoordige geluidsdeeltjes in de ruimte oppikken, die wachten om gevonden te worden. En dan reageren of gewoon luisteren. Als muzikant probeerde Shoichi Iwamoto de huidige toestand van het eiland vast te leggen. Op een gegeven moment vroeg Toru Takemitsu ons: "Kunnen we het echt horen?" Hebben we flexibele oren om actief te luisteren wanneer we 'de wereld' confronteren? Dit is een levenshouding.

GB